Onze eerste dag - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Onze eerste dag - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Onze eerste dag

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 Maart 2007 | Verenigde Staten, Salt Lake City

21 maart 2007

[DayView]
Vandaag dinsdag is onze eerste dag Brainshare. We hebben allemaal heerlijk geslapen..Not! Want de nacht was voor ons gevoel te kort en de slaap zeer onrustig. Ronald en René hebben ongeveer elke uur de tussenstand op hun wekker bekeken. Ik ook , maar dat bleek later elke keer de verkeerde tijd te zijn. Ik stond keurig op de afgesproken tijd (7:00 uur) in de lobby te wachten op collega's die maar niet kwamen. Wat bleek, de vorige eigenaar van mijn kamer had het snode plan om de wekker een half uur naar voren te duwen! Aaaarch, sta ik daar om 6:30 uur alleen in de lobby met een receptioniste. Die begreep ook al niet wat ik zo vroeg kwam doen.

Uiteindelijk hebben we om 7:15 uur de tas opgehaald met alle spullen. Vervolgens hebben we snel wat gegeten en zijn we begonnen aan onze eerste Brainshare sessies. Zie de uitwerkingen in de [TechView] hieronder.

's-Avonds hadden we nog de Partner Night. De grote zaal waar dit feest jaarlijks plaats vindt werd weer heerlijk opgeleukt door een enorme batterij dames die zich special voor de gelegenheid in hun meest kleurrijke en te heet gewassen outfits probeerde staande te houden tussen alle fotocamera's. We hebben echt ons best gedaan om de flitsers te ontwijken. Maar er waren er toch een paar die moesten en smeekten of dat ze met ons op de foto mochten. Nou, vooruit we zijn in een goeie bui. Ik wil best wel even poseren voor jullie :-)

[TechView] – The RonZ

Wat ik had gemist op maandag is vandaag behoorlijk ingehaald. Ik ben naar de stand van Microsoft gelopen (erg rustig daar overigens) want mijn blik werd getrokken door een slide waarin eDirectory/Novell useraccounts naadloos kunnen inloggen op een MS-SharePoint Server. Hoe dit werkte was best cool. eDir en AD users zitten in hun eigen omgeving. SharePoint wordt tegen een authenticatieserver aangehouden, die op zijn beurt security gegevens via protollen en diensten vanuit een Federated Account kan inlezen (federation is een manier om je gegevens door te geven aan andere systemen, zonder dat die systemen je userID en password fysiek moeten opslaan).
Door in de browser een “hit” te doen op SharePoint wordt gezien dat je geen AD user bent en wordt je doorverwezen naar je eDir account. Je voert je userID, password in en via een SAML-ticket kom ik probleemloos binnen in SharePoint. Cool. De goede man van onze nieuwe partner Microsoft wist me overigens te vertellen dat Federation door Novell nu ook wordt gebruikt om een “Windows Domain Trust” te maken tussen eDir en AD.

Dus ik doorgelopen naar die betreffende man en een indiase man vertelde mij dat het enige wat je moest doen was 1. een eDir in Domain Name Space installeren door onder de ROOT een DOMAIN aan te maken (bijv. local) en hieronder de organisatie en hieronder je reguliere containers. Hierna ga je naar een W2003 server en maak je via MMC een Domain Trust aan et voila, je users uit eDir kunnen lokale Windows resources (shares, printers etc) gebruiken als ware het AD users! Er kwam nog wat meer bij kijken maar die goede man sprak met een dermate zwaar indiaas accent dat er geen touw meer aan vast te knopen was op een gegeven moment dus dat heb ik een beetje gemist.

Vervolgens heb ik e.e.a. meegekregen over Nomachine NX Client, Linux Terminal Services Project, SLES10 Terminal Server Services. Een leuke sessie over alles wat je met SLES10 en Terminal Services kan doen. Windows apps op Linux, Linux apps op Windows, failovers van complete Terminal Servers hoe gek wil je het hebben.

De dag is besloten met een ATT over alle nieuwe dingen in en over IDM3.5 die zeer binnenkort uit gaat komen. In IDM3.5 wordt de hele setup van policies makkelijker, kun je if-then-else-while constructies bouwen ipv alleen maar IF-THEN en kun je rechtstreeks Workflows starten. De hele Engine is onder handen genomen, bevat veel meer policy build onderdelen, ECMA script en een verbeterde userapplication met veel meer mogelijkheden kortom een echte nieuwe release waar we woensdag in de keynote nog meer over te weten gaan komen.

[TechView] – René

Ensuring Scalable eDirectory Design for ZENworks

In deze sessie werd uitgebreid ingegaan op de methode die Novell hanteert voor het ontwerpen van eDirectory in grote omgevingen, het ZENMaster Model. Dit model geeft een aantal richtlijnen. Het doel is om een flexibel en beheerbaar ontwerp van eDirectory te maken dat eenvoudig op maat kan worden gemaakt.

eDirectory in de versie die vandaag beschikbaar is, lijkt nauwelijks meer op NDS zoals we dat vroeger kende. De design guidelines van toen zijn daarom ook niet meer van toepassing.

De basis van de eDirectorystructuur is een consistente, overzichtelijke inrichting.

De toplaag bestaat uit 2 delen. Eén deel is de Services-kant waarin alle globale en regionale service objecten staan zoals servers. Dit deel vertegenwoordigt de fysieke resources in het datacenter waaronder DS replica-servers, BorderManager, IDM en ZENworks servers.

In het andere deel worden de Sites van de organisatie ondergebracht. In dit deel zitten de containers van alle lokaties, users, workstations en ZENworks objecten. Alle Application objects worden met Tiered Electronic Distribution (TED) gerepliceerd. Het zogenaamde OTA-proces (ontwikkel, test, accepteer) wordt in een containerstructuur ondergebracht. Met TED worden geaccepteerde applicaties naar de lokatiecontainers gedistribueerd.

Alleen applicatie-objecten in de Golden-structuur mogen worden gewijzigd.

ZENworks Configuration Management vs ZENworks 7

Novell slaat met ZENworks Configuration Management (codenaam Pulsar) een compleet nieuwe weg in. Eigenlijk kun je stellen dat ZENworks zoals we dat kennen volledig opnieuw is uitgevonden. De belangrijkste nieuwe kenmerken zijn:
ZENworks is niet meer gekoppeld aan eDirectory
alle losse clients op werkplekken (ZFD Agent, ZAM agent, PatchManagement Agent, Remote Control, enz.) worden vervangen door 1 “domme” agent
ZENworks kan users en workstations zowel uit eDirectory als AD beheren via LDAP
de simpele agent kan op verschillende manieren worden uitgerold naar werkplekken
regelmatige ZFD Agent updates behoren tot het verleden
het koppelvlak tussen de werkplek en de directory services is een Primary Server waarop alle intelligentie staat in de vorm van webservices

In de loop van de week hopen we meer in detail op dit nieuwe product in te kunnen gaan.

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks

PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2007.waarbenjij.nu/

• 21 Maart 2007 - 08:20

Nic:

Ach, wat hebben we het weer rot :-)
    Goed te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Ja en wat betreft het TechView gedeelte dat wordt me iets te ingewikkeld ;-) xxx

• 21 Maart 2007 - 08:51

Luc Nijhuis:

Wij een beetje hard werken hier;) En jullie achter de vrouwen aan..... :P

Regel anders even een tel. nummertje voor me Johan;)

• 21 Maart 2007 - 09:07

Els:

rene
    pas op voor die knie beschermers jongens veel plezier daar

• 21 Maart 2007 - 10:52

Mike Steenks:

Wat een mooie meiden, papa.

Ik mis je wel en Lotte ook. Dikke kus van ons.

• 21 Maart 2007 - 12:59

Bert Van Der Ham:

Hmmmm. Lekker hoor al die opgedane technische kennis. Aan de foto's te zien wordt ook aan de soft sector gedacht ;)

En ja, inderdaad begin nu toch wel een beetje jaloers te worden alleen waarop weet ik nog niet :>

Maarre, mensen mensen, wat gaan we toch naar een open wereld. Vanuit eDir Sharepoint benaderen. Wie had dat ooit gedacht. Nog ff en gaat pinksteren en pasen op één dag vallen.

Dit schrijvende schieten er ineens wilde merknamen door mijn hoofd zoals Novell Vista en Microsoft Netware.

Keep up the good work....

• 21 Maart 2007 - 14:10

Willem:

Novell Vista....

...of Novell's Blue Screen Of Death? en Windows Server met een non-GUI Console?

Mannen....niet te veel drinken hoor.....

Have fun!

• 21 Maart 2007 - 20:12

Bram:

Zo ! tsssja.. erg mooi hoor wat je daar allemaal tegenkomt ! Company expenses neem ik aan?
    Bram

• 21 Maart 2007 - 20:54

Jos:

Leuk materiaal!

En jullie verhalen ook ;)

Interesant dat er ook al novell producten zijn de integreren op MS producten en vv.

Ik kijk uit naar het verhaal van morgen.