Alweer donderdag..... Time flies - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Alweer donderdag..... Time flies - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Alweer donderdag..... Time flies

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

23 Maart 2007 | Verenigde Staten, Salt Lake City

22 maart 2007

[DayView] - Johan
Tjonge, tjonge wat vliegt de tijd hier snel. Het zal vast te maken hebben met het feit dat we hier 2 dagen te laat zijn gestart. Want het is alweer donderdag en morgen dus alweer de laatste dag (sniff).
De ochtend begint op één of andere manier bij mij altijd erg vroeg :-( Eigenlijk hoef ik geen wekker te zetten. Mijn linker buurman in het hotel gooit steevast om 6:00 uur ´s ochtends zijn kop onder de douche. Normaal zou je denken moet hij weten. Maar het water komt hier in SLC met een klap uit de kraan. Ik schat met een druk van een bar of 3. Dus stel je dan eens levendig voor “if that hit the floor!” ... dan lig je dus stijf in je bed. Nog los van het feit dat je van al dat water ook nog wat onrustig wordt in de onderbuik! Maar als je dan eenmaal aan het geluid gewend bent en je zakt rustig weer even weg heeft de buurman aan de rechterkant de onhebbelijke gewoonte om om 6:15 uur ´s-ochtends met zijn “wife and kids” te bellen. Niet dat ik dat vreemd vindt als je wat ver van huis bent en het thuisfront mist. Maar waarom schreeuwt ie er zo bij. Aaaaaaaaarch..

Nou, het slapen heeft dan weinig zin meer. Niet dat ik niet moe ben, in tegendeel. Maar met je hoofd onder de kussens liggen en oorproppen indoen zou wel eens kunnen betekenen dat ik niet voor het middaguur wakker wordt. Ja, dan gaat Brainshare zeker heel snel voorbij. Dus ook vandaag sta ik weer om 6:15 uur te douchen en probeer zo samen met mijn buurman of vrouw van links de rest van de gang wakker te krijgen...

Vandaag ook nog even Anthony Priestman van Novell sterkte gewenst met zijn terugreis naar Nederland. Hij is een van de vele die niet blij is met de uitvinding van de Jetlag!

Wat onze site betreft, we hebben inmiddels dankzij Anthony nu ook “World wide attention” van onze site via Moosy blog. Voor diegene die nog niet weten welke site ik bedoel. Hierbij de link: http://moosy.blogspot.com/. Als je een fan bent van Linux en vooral het smaakje SuSE. Dan moet je deze gelijk maar in je favorieten zetten.

Nou, we zijn er eindelijk achter wie Jos en Arjan zijn die zich op dag 2 meldden op onze site. Ook zij waren toen slachtoffer van het slechte weer op New York. We liepen elkaar tegen het lijf op de “Meet the experts” avond. We hebben ons de krampen gezocht in het relatiebestand wat we naar de klanten, relaties en zeer gewaardeerde partners hebben gestuurd om ons logboek onder de aandacht te brengen. Maar we hadden geen idee. Inmiddels zijn we er achter --> “Ladies & gentlemen, we've got them!” ;-) De heren gaven direct toe onze site te volgen en hebben al wat materiaal vanaf onze site hergebruikt. Dat is natuurlijk geen probleem als je maar netjes een berichtje achterlaat met dank je wel :-).

Het is altijd leuk om te horen dat het zwoegen met de wallen onder je ogen in je hotelkamer wordt gewaardeerd. Ja, het leven van een Brainshare-ganger gaat niet over rozen. Zo ging er een hele Nederlandse delegatie nog even gezellig een biertje happen vanavond in de plaatselijke kroeg. Zitten wij voor alle achterblijvers onszelf alweer te verbijten achter de laptop om er weer een verhaal uit te persen en ook nog alle nieuwe software te installeren, die we voor Novell moeten testen. Ja... de druk is enorm. ik denk dat we tot en met volgende week woensdag moeten bijkomen. Bram zet jij het even in de Forecast ;-)

Attenooije... inmiddels zitten we op 1436 hits. We waarderen enorm de reacties van iedereen die de moeite heeft genomen. Toch zouden we het ook erg leuk vinden als partners, relaties en freelancers die ons ook volgen via deze site, gewoon eens af en toe een opbeurende note achter laten.
Of zijn jullie bang dat de concurrentie mee leest. Nou, wees niet bang wij hebben een Open Mind ;-)

[Techview – The RoNz ]
Lekker geslapen! Mijn problemen van gisteren zijn als sneeuw voor de Utah-zon verdwenen en alles is (voor nu even tenminste) helemaal top! Ik start de dag fris met een ATT-sessie rondom alles over iManager 2.6. Over deze sessie had ik wat mixed feelings omdat het een advanced sessie was en ik al aardig wat advanced dingen heb gedaan met iManager, maar goed je weet maar nooit ! Helaas voor deze sessie maar goed voor u, als klant , ik weet blijkbaar al alles over iManager. De tijd die ik heb uitgespaard maar even goed besteed aan socializen met Anthony Priestman en even bellen met thuis. Dat voelde toch even goed, je vrouw en zoontje aan de telefoon. En dat voelde voor thuis ook even goed.

De tweede sessie heb ik samen met Johan gevolg en ging volledig over Storage Provisiong met behulp van Novell Storage Manager (NSM), voorheen File System Factory. Mijn god, wat een produkt is dit zeg. Fan-tas-tisch !!! Stelt u zich eens voor – een “event driven” systeem waarop policies beslissingen nemen hoe er met files op media moet worden omgegaan en vervolgens ook beslissingen nemen waar dit terecht moet komen. Dus een event kan zijn : add, move, delete, rename, modify (net zoals de basis events in Identity Manager) voor users, groeps, containers en vervolgens kan een policy de volgende dingen er mee doen. Een kleine selectie uit het enorme aanbod van mogelijkheden :

* homedirectory aanmaken op een geografisch dichtstbijzijnde server of een vaste LUN in een SAN
* rechten uitdelen op deze folder of folders, vaste structuren aanmaken, met files, mappen etc
op basis van properties van je userID (functie, rol, groeplidmaatschap, postcode, etc) lid worden van andere directorystructuren (projectfolders, afdelingsmappen bedenk het maar)
* Moves doen van filestructuren op basis van veranderingen op je userID
* Consolidatie van data, herstructureren van folders over storage heen, waarbij de storage “any mounted storage” kan zijn vanuit de servers point of view.
* High available data op een SAN zetten op basis van recent gebruik, minder recent gebruikte data wordt dan door NSM op een nearline systeem gezet als een NAS server ofzo waarbij de gebruiker niets hiervan merkt omdat NSM de directory bij elkaar houdt. Dit wordt DSM genoemd, Dynamic Storage Management, en wordt volledig ondersteund in de nieuwe versie van OES 2
...en alles werkt naast op NetWare/Linux ook op een pure Windows omgeving. COOL !!

De sessie hierna ging over alles wat er mis kan gaan met je Certificate Authority (CA), Certificates, je PKI en je SDI omgeving. Aan de hand van SDIDIAG, PKIDIAG werd getoond hoe NICI, SDI, PKI, SLL, CA en CRL (Certificate Revocation List) met elkaar samenwerken, hoe je e.e.a. kunt troubleshooten en hoe je de boel kan herstellen. Kortom, if you have an SSL issue, come to RealOpenIT ;-)

De laatste sessie van vandaag ging over Linux High Availability. Een erg goede ATT-sessie rondom het opbouwen van een SLES10 cluster met de volgende zaken erin :

* Een drietal SLES10 servers
* Een raid5 disk op server 1 een een raid5 disk op server2
* Deze twee raid5-jes werden met DRBD (disk data block replicatie) met elkaar in sync gebracht, bijna hezelfde als SAN datablockreplicatie werkt
* Twee SLES10 servers werden in een 2-node clusteromgeving gezet met HeartBeat-2, ofwel Linux HA versie 2
* DRBD werd geclustered en actief gemaakt op beide nodes, vervolgens ging door server1 uit te zetten de hele service over naar de andere server en weer vanzelf terug bij opkomen van server1.

Wat dus mogelijk is, is een SLES10 HA omgeving bouwen met 5 nodes bijvoorbeeld. Per node installeer je een virtuele XEN SLES10 server. Deze virtuele SLES10 server wordt zijn eigen 1-node cluster. Wat heb je hier nu aan zou je denken ? Wel, de 1-node cluster houdt zijn eigen resources in de gaten en bij een probleem schiet de server zichzelf door het hoofd. Met als gevolg : complete node down. Gevolg hiervan : het cluster helpt de node weer overeind en deze herstelt de 1-node omgeving weer. Slim bedacht en het zit allemaal voor niks in SLES10.

[TechView] René

ZENworks Advanced Application Management
Deze sessie werd gegeven door Roel van Bueren. Roel behandelde uitgebreid de manieren waarop applicaties zowel binnen ZENworks 7 als Pulsar kunnen worden gescript. De verschillende tools binnen AdminStudio werden toegelicht en gedemonstreerd. Verder is belangrijk om te vermelden dat Snapshot binnen ZENworks Pulsar is verdwenen. NO MORE AOT and AXT! Dat zal voor veel mensen even wennen zijn. Verder zit er bij Pulsar een mooie tool om bestaande applicatie objecten inclusief de bijbehorende files te migreren naar de Primary Server binnen Pulsar. Erg cool!

Laura Chappell – The network is slow!
Laura is al sinds jaar en dag een legende in de Novell-wereld. Vroeger werkte ze voor Novell en tegenwoordig gaat ze door het leven als de protocol analist. Hiermee verdient ze een stevige boterham.

Elke jaar geeft ze vele sessies waarin ze haar kennis deelt met deelnemers aan BrainShare. Al haar sessies zitten steevast nokvol. Nou, ik kan inmiddels beamen dat dit volledig terecht is. Ik ben niet helemaal into protocollen en netwerkpakketten, maar beide sessies die ik vandaag heb gevolgd hebben mijn ogen wel geopend. Wat kun je verschrikkelijk veel informatie halen uit een simpele netwerktrace!

De code van haar sessies beginnen met de letters BYOL, en dit staat voor Bring Your Own Laptop. Dus lekker hands-on aan de slag met tracefiles die Laura de afgelopen jaren heeft verzameld bij allerlei problemen die ze heeft moeten oplossen. Kortom, dit was bijzonder leerzaam en voor herhaling vatbaar.

Managing Linux with ZENworks Linux Management 7.2
Deze sessie heeft Johan ook al eerder gevolgd deze week. Hij neemt namens RealOpen IT deel aan het closed beta traject. Ik heb deze sessie als opfris-sessie meegenomen om weer bij te zijn met de laatste stand van zaken. De belangrijkste nieuwe ontwikkeling is dat het product inmiddels ook SLED10 en SLES10 ondersteund.

iFolder 3.6 – Meet the Experts Night
Tijdens de Meet the Experts Night hebben we ons uitgebreid laten informeren over iFolder 3.6. Zelf maken we intensief gebruik van dit product en ook bij klanten speelt de mogelijke inzet van iFolder. Versie 3.6 komt deze zomer uit en bevat een aantal stevige verbeteringen:
* de mogelijkheid om van een folder op een NetWare volume een iFolder te maken
* een verbeterde interface voor de client
* een nieuwe management console
* de mogelijkheid om bestanden op basis van de bestandsextensie te excluden binnen een iFolder
* de mogelijkheid om bestanden vanaf een bepaalde grootte te excluden binnen een iFolder
* een prullenbak per iFolder om verwijderde bestanden terug te halen
* passphrase voor encryptie van iFolders
* een iFolder hoeft niet meer eerst te worden gedownload met de client op je werkplek voordat je op de webserver bij de iFolder kunt. Dit kan nu direct zodra iemand lid wordt van de iFolder.

Wij hebben verder nog een enhancement request gedaan voor een verbeterde rechtenstructuur waarbij binnen een iFolder gebruikers verschillende rechten kunnen hebben.

P.S.: Morgen is Johan jarig dus felicitaties zijn van harte welkom...

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks

PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2007.waarbenjij.nu/

• 23 Maart 2007 - 07:21

Ronald En René:

Er is er 1 jarig, hoera hoera
    dat kun je wel zien dat is Johan!
    Hieperdepiep HOERA!!

• 23 Maart 2007 - 08:00

Nic, Mike & Lotte:

Hieper de piep.....HOERA.
    Hoi Kanjer, gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een leuke dag van.

Liefs Nic en de kids xxx

• 23 Maart 2007 - 08:32

Luc Nijhuis:

Leuk verhaal weer:)

Johan gefeliciteerd!!!

Veel plezier!

• 23 Maart 2007 - 08:40

Hans En Willy Horn:

Johan,
    Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag. Een fijne dag toegewenst.

Jouw verhalen zijn weer smeuiig en aan het gezelschap op de foto's te zien is het daar prettig toeven.

Nog prima dagen en een goede terugreis.

• 23 Maart 2007 - 09:00

Ma:

Hallo Maatje
    Er is er een jarig hieper de piep hoera
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag
    Pa en ik nemen vanavond er wel een borrel op
    Groetjes xxx
    Nog veel plezier vandaag

• 23 Maart 2007 - 10:09

Bert Van Der Ham:

Gefeliciflapstaart Johan, en dat je maar een grote jongen mag worden :>

Maar ja, het leven op de Brainshare kan inderdaad zwaar zijn. Ben trouwens benieuwd of er al een nieuw scheerapparaat is gearriveerd ;)

Wanneer gaan jullie je brain sharen met alle info die er is opgedaan ?

En René, duivels gave coup dude....

• 23 Maart 2007 - 10:37

Yvonne Van Steenis:

nou ,Johan nogmaals een happy birthday.hoop dat het gezang niet al te vals vond.Fijne dag groetjes Sharon,Shirley
    en Yvon

• 23 Maart 2007 - 12:11

Ineke@realopen:

Van harte gefeliciteerd beste Johan. We wensen een hele fijn dag en neem er maar lekker een neut op.

veel groetjes
    Remco, Alain, Jos, Ineke en Bram

• 23 Maart 2007 - 12:38

Jos:

Hee Johan van harte gefeliciteerd!

veel interessante onderwerpen weer, leuk!

Geniet van de laatste dag BS en kom dan "snel" terug om die info met ons te delen ;)

• 23 Maart 2007 - 12:39

Marco:

Heeeee Broerrrr.

GEFELICITEERD!!!!
    HiEpErDEPiep HOerAaa!!!!

Veel plezier met al die mensen op je verjaardag. Maak er maar een mooi fesie van bij de aflsluiting.

Ennuh alvast een fijne terugreis.
    En niet stiekem hopen op een storm in Nederland he!;-)

groetuh, Marco

• 23 Maart 2007 - 13:12

Albert-Jan:

Hey Jongens, Hoop dat jullie allemaal weer naar je zin hebben gehad. Erg leuk blog weer dit jaar. Jammer van die 2 dagen :(

Johan, gefeliciteerd met onze verjaardag ;)
    Grt,

Albert-Jan

• 23 Maart 2007 - 13:20

Jos:

Hee Johan van harte gefeliciteerd!

veel interessante onderwerpen weer, leuk!

• 23 Maart 2007 - 13:45

Erik & Corry:

Johan, vast van harte gefeliciteerd met je verjaardag Qei........... dat wordt tracteren. We wensen je met je hele huishouden nog vele gezonde jaren toe

• 23 Maart 2007 - 13:51

Michel:

Heren erg leuk om jullie zo te volgen, nu kan ik ook een beetje mee genieten met het bezoek aan BS2007, geniet van de laatse dagen en we zien jullie wel weer in NL..

Groet,

Jullie collega Michel
    en de rest van ROCN

• 23 Maart 2007 - 14:08

Willeke:

Johan,

Van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag!! Deze keer niet te vroeg je cadeau gehad.....?

Groeten,
    Willeke

• 23 Maart 2007 - 15:02

Fam. Kuiper:

He jarige job,

Van Harte Gefeliciteerd, Je party's worden steeds groter. Wel gezellig dat er zoveel op je verjaardag komen. Geniet van de dag en van de after borrel. De verhalen zijn weer leuk geschreven. Knap stukje werk.

• 23 Maart 2007 - 17:01

Robin Mirjam:

Gefeliciteerd, ouwe lul.wat is er nou mooier dan je verjaardag met 15ooo ander computernerds te vieren.

• 23 Maart 2007 - 18:19

Gerard Monique +kids:

Hoi Johan,

Van HARTE gefeliciteerd met je verjaardag
    Een hele fijne dag en op naar de 40!!!!
    tot gauw,
    groetjes,