Woensdag @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Woensdag @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Woensdag @ Brainshare

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

22 Maart 2007 | Verenigde Staten, Salt Lake City

21 maart 2007

[DayView] - Johan
Vandaag is er een keynote. Dit is altijd leuk zeker als er ook een paar demo's zijn. Speciaal voor deze gelegenheid heb ik mij maar eens geschoren. Ik heb dit zo lang mogelijk uitgesteld omdat mijn scheerapparaat de vlucht naar SLC niet heeft overleeft. Ik ben daarom genoodzaakt om dit met één of ander wegwerpmesje te doen zonder zeep! Ja dames, het leven van een man gaat ook niet altijd over rozen. ;-) Moet je voor de gein is proberen je bikinilijn te scheren met een hopeloos mesje en zonder zeep. Nou .... want komt er in je op!!!
Precies, zo voelde het ook. Heel mijn porum onder de schrammen. Maar ja, hij was wel weer glad. Ik heb het ook nog niet eerder vermeld op deze site. Maar mijn scheerapparaat heeft de geest heeft gegeven. Dit is ook niet zo vreemd als je namelijk de chaos zag in mijn koffer bij het openen op de hotelkamer. Ze hebben notabene nog mijn koffer van binnen geïnspecteerd. Tenminste dat stond er op een briefje wat ze tijdens de overstap stiekem in mijn koffer hadden gestopt. Konden ze het dan niet even netjes terugleggen?

Okay, genoeg over mijn perikelen. We zijn deze dag begonnen met een Keynote. Nou, dat was wel weer even leuk. Als er klanten zijn die af willen van ZENworks om wat voor vage reden. NIET DOEN... Er komt een geweldige nieuwe versie van ZENworks aan onder de codenaam Pulsar. Zie voor meer informatie de [TechView] hieronder. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat dit weer eens een product is waar ze alvast in de nominaties / awards voor de komende jaren rekening mee kunnen houden. :-)

In deze keynote werden vervolgens met de snelheid van het licht nog veel meer verschillende producten tegen het licht aangehouden waarbij ik in het bijzonder het product “Teaming” even wil noemen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de samenwerking met SiteScape. Voor diegene die geen idee hebben waar het hierover gaat. We hebben het hierover een serieuze (cross-platform) tegenhanger van Sharepoint (zie ook hier meer info in de TechView).

De rest van de dag werd opgevuld met sessies waarbij je tussendoor even moest proberen wat te eten. Het was wel een dag waarbij de vermoeidheid duidelijk bij mij en Ronald voelbaar was. Alleen René had hier weinig last van en liep als een jonge god vandaag door het congrescentrum. Ik heb beduidend meer moeite en mis vandaag wat inspiratie om even soepel een stukje tekst te typen voor het logboek.

's-Avonds hadden we, zoals voorgaande jaren, een party met een stand-up comedian en vervolgens ja, hou je vast... de Googoodolls! Als u nu nieuwsgierig bent geworden wat voor smartlappen muziek dit bandje ten gehore brengt, stel ik voor dat u even op de volgende site wat rond klikt ;
http://www.googoodolls.com/. ..... Ja en wat vinden we ervan? Zitten je speakers nog steeds op de daarvoor bedoelde ruimtes in je PC of Laptop? Het is maar wat zonde dat jullie het zwoele geluid van jammerende gitaren niet hebben kunnen horen. Zeker als ook het geluid iets wat ongelukkig is afgesteld in de ruimte waar ik vanavond mijn oren heb laten testen.

[TechView] – The RonZ

Na de keynote ben ik bij onze landgenoot Rob Bastiaansen aangeschoven om een en ander te horen over P2V en V2V (Fysieke servers naar virtueel en virtueel naar virtueel) en welke middelen hiervoor beschikbaar zijn. Helaas had ik vandaag regelmatig te maken met een abend-recovery want nekpijn en hoofdpijn houdt je niet erg scherp zal ik maar zeggen. Af en toe dommelde ik bij de sessie eventjes weg maar er is genoeg blijven hangen. Rob was erg uitvoerig in het beschrijven van de mogelijkheden om diverse servertypen om te zetten naar een VM. Novells migratietools zijn aan de orde gekomen, Portlock server imaging software, Linux Tools en hoe je deze moet inzetten om je fysieke server om te bouwen naar een virtuele server en hoe je ook dus VM´s van bijv. VMWare kan omzetten naar XEN VM's of andersom. Een uitgebreide sessie met voldoende demos. En alles is terug te lezen in Rob´s boeken uiteraard ;-)

De tweede sessie ging over RBAC, Role Based Access Control. Een erg druk bezochte sessie omtrent een veel besproken item. Wat mag een medewerker op basis van zijn/haar rol nou doen binnen het netwerk? Novell teamt hierin veel met partners als BEHOLD, maar gaat nu zelf ook software leveren die RBAC kan doen. RBAC is alles rondom de rol(len) die je hebt in het kader van je functie en in het kader van wat je aan werkzaamheden zou moeten doen. Ook over het delegeren van taken (Segregation of Duty – kortweg SoD), toewijzen van rollen, rol owners en workflow/approvals over het veranderen van rollen en voor wie dit dan geldt. Novell zal een soort van AddOn leveren voor IDM3.5 en nieuwe objecten in eDirectory introduceren die de “digitale profiles”, de rollen, kan bijhouden. Via een plugin in iManager kunnen lijnmanagers hun medewerkers aan rollen koppelen, waar de rol bepaalt met welke systemen je mag praten, in welke systemen je zou moeten worden aangemaakt en welke rechten je hebt binnen de security domains waarin je je dagelijkse werkzaamheden zou moeten uitvoeren. Kortom, een uitgebreide sessie met weinig techniek maar met meer diepgang over de organisatorische aspecten. RBAC gaat samen met IDM een steeds grotere rol spelen in grotere netwerken en zal samen met ook een onderwerp als Auditing erg belangrijk worden binnen gemeentes, ziekenhuizen, verzekeraars, banken, feitelijk overal waar identity en access management een rol speelt.

De laatste sessie zat ik met René samen te luisteren naar wat Novell over SharePoint – teaming functionaliteiten ging vertellen. Wat een superprodukt gaat dit worden! René gaat er meer over vertelllen.

[Techview van René]

Novell Teaming + Conferencing: Understanding the Nuts and Bolts

De aankondiging van dit nieuwe product van Novell komt geen dag te laat. In nauwe samenwerking met SiteScape komt Novell met een stevig alternatief voor MS SharePoint Server en Live Communication Server: Novell Teaming en Novell Teaming + Conferencing.

Novell Teaming is een complete portal op basis van het open-source product Liferay en kan draaien op SLES10, RH, Windows 2003 Server en OES2. Met recht kan gesproken worden van een crossplatform oplossing. In de portal is o.a. de volgende functionaliteit beschikbaar: team discussion forums, team calendar en tasks, document management, workflow, polls/surveys, wiki's, blogs, RSS, dashboard, team management en een adresboek. De koppeling met eDirectory gaat via LDAP en is non-intrusive, m.a.w. er hoeft aan eDirectory niets te veranderen. Team membership kan op basis van users, groups, containers en organization worden geregeld. Binnen teams kunnen ook externe gebruikers worden opgenomen.

Vooral de workflow en document management mogelijkheden zijn bijzonder. Met workflow kunnen documentstromen worden ingericht voor o.a. het goedkeuren van documenten. Hierbij kunnen documenten afhankelijk van hun status een andere plek krijgen op het file system, bijv. in een read-only folder zodra het document definitief is. In de nabije toekomst wordt misschien de mogelijkheid toegevoegd om bijv. een definitief Word-document op te slaan als PDF. Heel cool!

De hele notificatie van de workflow loopt via de GroupWise inbox van de betreffende teamleden. Zodra een document in de workflow een bepaalde approval van een persoon vereist, krijgt deze persoon een email met daarin o.a. een link naar het document. Zodra op deze link wordt geklikt, wordt het document via WebDAV automatisch geopend in OpenOffice of MS-Word. Als het document na aanpassing wordt opgeslagen, wordt het rechtstreeks teruggeschreven naar de Teaming server. Dus geen downloaden op een tijdelijke plek, opslaan en daarna uploaden. Niks van dat, het werkt exacte hetzelfde alsof je een document vanaf je lokale schijf bewerkt. Uiteraard wordt automatisch versiebeheer toegepast.

Geopende documenten worden middels locking beschermd tegen dubbel gebruik. Documenten kunnen ook via HTML worden bekeken. Hiervoor wordt de bestandsconversietechniek van GroupWise 7 gebruikt.

Taken en afspraken lopen ook automatisch via GroupWise. Een simpele acceptatie ervan in de inbox zorgt ervoor dat ieders agenda en takenlijst up-to-date is. En team adresboeken zijn binnen GroupWise beschikbaar.

Postings in discussion threads kunnen email notificaties sturen naar GroupWise. Vanuit GroupWise kan direct worden gereageerd op een discussie.

Het Teaming + Conferencing product voegt een complete communicatiemodule toe. Hiermee kunnen bijv. meetings worden gescheduled en geactiveerd. Een meeting met teamleden kan met ieder teamlid via een medium worden opgezet bijv. via de telefoon of via instant messaging. Tijdens meetings is per deelnemer zichtbaar wanneer deze spreekt via de telefoon. Zodoende kan iedereen ook zien wie er praat. Als er meerdere mensen in een conference call zitten is lang niet altijd duidelijk wie nu precies wat zegt. Ook kunnen tijdens een meeting desktops worden gedeeld of applicaties.

Van meetings kunnen zowel audio als video worden opgeslagen in een archief. Een video kan een demonstratie zijn van het gebruik van een applicatie. Deze video wordt als flashbestand opgeslagen zodat deze later opnieuw kan worden bekeken.
Voor de koppeling met een telefooncentrale wordt gebruik gemaakt van een hardware bridge die 2000 simultane telefoongesprekken aan kan.

De verwachte releasedatum is juli/augustus 2007.

ZENworks Configuration Manager (codenaam Pulsar)

Gisteren hebben we al kort geschreven over Pulsar. Maar de demo tijdens de keynote vanmorgen heeft onze ogen permanent op standje wijd gezet. Wat een krachtig product! Ik heb vanavond niet de kracht om het volledig te beschrijven dus beperken we ons tot de highlights.

* één domme agent op de werkplek
* support voor Windows XP, Vista 32-bits en Vista 64-bits
* het product is volledig OS-onafhankelijk (SLES10, Windows 2003, enz.)
* automatische discovery van devices (eventueel per subnet)
* automatische push en installatie van de agent op werkplekken
* applicatiedistributie op basis van MSI zonder rechten issues op een gesloten werkplek
* remote control op basis van TightVNC of een ander product naar keuze
* remote control op applicatiebasis (lees: remote control van bijvoorbeeld RegEdit van een werkplek)
* toekennen van NTFS-rechten via een policy
koppeling op basis van LDAP met eDirectory, AD of andere LDAP directories.
* gebruik van dynamische werkplekgroepen op basis van inventory informatie
* beheer loopt via het ZENworks Control Center dat we al kende van ZLM
* Pulsar kan samen met ZENworks 7 worden gebruikt

Met Pulsar is een volledig nieuw framework gebouwd waarop nog veel nieuwe functionaliteit gaat verschijnen.

De verwachte releasedatum is juni/juli 2007.

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks

PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2007.waarbenjij.nu/

• 22 Maart 2007 - 08:28

Ma:

Hallo Boys
    Het is weer leuk om bij een kop koffie jullie verslag te lezen
    En foto,s te kijken
    Johan je wist niets voor je verjaardag
    Nauw wij nu wel Groetjes xxx

• 22 Maart 2007 - 12:23

Johan (jm4design):

Heren,

Ik lees en na het zien van de foto's ;-)
    dat jullie je prima vermaken...

succes en veel plezier.

Groet, Johan Materman

• 22 Maart 2007 - 15:05

The Priest:

Yo Boys,
    Leuke blog...zorgt er gewoon voor dat ik niets meer hoef te doen ;-) Volgende keer wel meegaan naar PortoCall ;-) It wasn't the same without you!

Take care en tot in het platte landse!

Ant

• 22 Maart 2007 - 17:19

Bert Van Der Ham:

Ha Johan, snap je nu waarom ik mijn baard steeds laat staan ? ;) Ik verwacht wel dat je volgende week glad geschoren verschijnt :>

Maar goed, zo te lezen gaan we inderdaad weer een mooie wereld tegemoet.

Terwijl ik dit schrijf luister ik naar de GooGoo Dolls. Nu moet ik eerlijk zijn dat ik bij de naam heel wat anders voor ogen had.

Veel plezier nog boys.

• 22 Maart 2007 - 17:34

Cor:

Dag Jongens,

Nog even volhouden!

Ik weet hoe jullie je voelen, mijn dagen beginnen 4:45 uur en eindigen om 23:30-24:15 uur.
    Dus oogjes gemiddeld 5,25 - 4,5 uur gesloten per dag.

Rene en Ronald, maak eens even een potretfoto van Johan, ik wil die gladgeschoren aap wel eens zien. ;)

Morgen ben ik sáonds an het werk op Schiphol, dus alvast een goede reis terug gewenst.

Groetjes
    Cor