Last day @ Brainshare 2007 - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Last day @ Brainshare 2007 - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Last day @ Brainshare 2007

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 Maart 2007 | Verenigde Staten, Salt Lake City

23 maart 2007

[DayView]
Geweldig !! Enorm bedankt voor alle felicitaties. Zo, dat was nog eens leuk wakker worden met zo´n enorme lijst met reacties:-) Het hielp in ieder geval om de dag door te komen.
Het was gisteravond weer ouderwets laat. Tja.. als je gaat knutselen met nieuwe software dan gaat de tijd snel. We gingen om 3:00 uur ´s-nachts naar bed. Ja, dat was te laat... sorry ma. Ik zal ut niet meer doen. ;-)

Maar ik was met de SP1 versie van SLED10 bezig die je zo over je bestaande OS op je laptop zou moeten kunnen installeren zonder slag of stoot. Nou, daar gaat ie dan. Hub CD erin en GO!

Alles ging voorspoedig tot na het inloggen. Het ziet er geweldig uit. Maar mijn ATI kaart heeft toch wat problemen met de ondersteuning van XGL zoals de 3D kubus en nog belangrijker mijn Wifi-kaart geeft geen sjoege meer... Aaaarrch. Dat is wel een groot probleem, want hoe moet het nu met de live felicitaties vanuit Nederland?? Het is inmiddels traditie om zowel “live” vanuit 2 huishoudens in Zoetermeer te proberen hier in SLC over de speakers van onze laptop het hele hotel wakker te zingen met lang zal die leven. MAAR dat kon dus nu mooi niet doorgaan en was wel even een streep door de rekening. Moest ik voor straf mijn laptop opnieuw installeren. Want zonder laptop heb je natuurlijk een redelijk probleem. Tja en dan wordt het zo laat. Zeker als Ronald de nieuwste versie van Identity Manager ook nog op zijn laptop loslaat, zitten we mooi met ons eigen kamer 813 netwerk te klooien totdat het allemaal weer doet wat het zou moeten doen.

Het was vandaag de laatste dag Brainshare en dat betekent dat deze wordt afgesloten met een key-note. Nou... het was weer een ouderwetse key-note waar de vonken vanaf sprongen. Onrustig op onze stoel stuiterde we van de ene aaahhaaaa erlebnis naar de andere. Aan het einde van deze key-note werden nog een 10-tal behoorlijk opgepimpte laptops weggeven onder de aanwezigen.
Maar helaas wij waren niet de gelukkige :-(

De rest van de dag verliep zoals de andere dagen. Je schiet van de ene naar de andere sessie. Tussendoor heb ik de mannen van ZLM72 (breakout) nog even lastig gevallen. Tja, als je er bent moet je alle relaties goed onderhouden. Ik ben voor dit product vanuit Nederland de enige beta tester dus probeer je er alles aan te doen om je wensen in de eerst volgende release te krijgen.

Zoals gewoonlijk eindigt Brainshare als een ballonnetje dat leegloopt. Iedereen verlaat het congrescentrum na zijn of haar laatste sessie en druipt langzaam af naar het hotel. Maar om nu om 15:00 uur al met de blikjes, chips, nootjes het rekencentrum op mijn kamer weer opnieuw leven in te blazen, zijn we eerst maar eens met de tram naar de Fashion Mall gegaan om wat te shoppen en te eten.

Daar hebben we weer een wonderlijke ervaring opgedaan met enorme dank aan Julie!!!
Ja, nu zitten onze vrouwen zeker gelijk rechtop! Ojee, waar gaat dit verhaal naartoe?

Nou, maak je maar niet ongerust maar Julie (een “totally stranger for us”) heeft ons met de auto even vanaf het station naar het winkelcentrum gebracht?

Dit alleen maar omdat ik met mijn beste glimlach, een beetje charme en zelfs nog zonder knipoog aan haar vroeg waar dit winkelcentrum was. Ik geef toe ze was blond, niet onaantrekkelijk en ja.. dan is de drempel wat laag en durf ik wel zonder plaatsvervangende schaamte “ja” te roepen als ze voorstelt ons even af te zetten bij dit winkelcentrum.... Moet je in Nederland eens proberen!!

Daar sta je rustig de hele dag te liften en neemt geen hond je mee. Hier neemt de eerste de beste blondine je mee en dan ben ik niet alleen. Nee, gewoon drie vreemde allochtonen in je auto is hier blijkbaar heel normaal. Nou, ik heb het er wel eens over met mijn vrouw, zullen we emigreren. Nou ik ben er uit, SLC daar kan je rustig gaan wonen. Okay, op een vervelend schietincident 2 weken geleden na waarbij 5 doden zijn gevallen in een anders rustig winkelcentrum, gebeurt hier eigenlijk niets wat het daglicht niet kan verdragen. Hier durven de vrouwen ´s avonds nog alleen over straat en nemen ze vreemde kerels als lifter mee of dat de normaalste zaak van de wereld is. Bij het winkelcentrum staan ook de ramen van diverse auto´s nog gewoon open! Ik heb zelfs even stiekem gekeken en alles lijkt er dan ook nog steeds in te liggen. Hoe is het mogelijk, de kinderen hier spelen buiten zonder een mes op zak. Ik wist niet wat ik van de week zat te lezen op www.nu.nl. Je neemt gewoon naast je schooltas, je broodtrommel en je goeie humeur gewoon andere voorwerpen mee die niets met de boekenlijst te maken hebben.

Maar goed, waar was ik gebleven. Tjemig is het al zo laat (00:24 uur)? We zaten net ook nog wat te vogelen met XEN op onze laptop. Nou, dat zag er strak uit ook al ontbreekt het nog wel wat aan de management kant. Maar dat komt wel goed als ze de ontwikkelingen gewoon adopteren in de volgende versies van SuSE.

Oohhh, en de tweede reden dat het deze avond zo snel voorbij ging, had alles te maken met een uitzending op de TV waar mijn oog zonder dat ik er zelf controle over had naar toe trok. Het preutse Amerika zendt gewoon even, terwijl je niets vermoedend zit te klussen op je hotelkamer, een uitzending uit van de Miss Amerkia verkiezing. Nou, daar zijn mijn lenzen niet tegen bestand. Sorry, deze stonden in no-time droog, je moet natuurlijk wel blijven knipperen .. Dus...

Hieronder staat nog een mooie technische aanvulling van René. We gaan zo plat om morgen weer naar Nederland te vertrekken. Ben benieuwd of het goed gaat. Het wordt hier in ieder geval mooi weer. Dus als het nu weer mis gaat, tja, dan gaan we over een paar dagen wel via Las Vegas naar huis. Dat is met de auto goed te doen. (Zie dagboek van http://brainshare2005.waarbenjij.nu/.

Ik ga er een punt aan breien. We maken na deze nog een afsluitend dagboek maken als we weer thuis zijn.

Dus ik zou zeggen: tot in Nederland!

[DayView] René

Traditioneel is de keynote van vrijdag een techie-demotime-keynote. En dat was dit jaar niet anders. Een hele rits stoere demo's verwende de hongerige toeschouwers. Met SuSE Linux Enterprise Server Real-Time werd getoond tot in welk bizar detailniveau er controle is over het OS. Tot op milliseconde-niveau is te zien wat er gebeurd in dit OS. Bij banken en bij defensie wordt dit speciale OS al veelvuldig gebruikt. Banken gebruiken het om transactie-systemen op te draaien.

Daarna volgde een coole demo van David Reveman, de maker van Compiz, waarin de nieuwe mogelijkheden van de volgende SLED-versie werden getoond. Om al het moois zelf te bekijken, kun je naar http://www.novell.com/brainshare/general_sessions07.html om alles met je eigen ogen te bekijken.

De meeste indruk maakte de demos van de nieuwe GroupWise versie met de codenaam Bonsaï. Deze wordt binnenkort public beta. De GroupWise Client voor Linuxc is werkelijk om je vingers bij af te likken. Boordevol functionaliteit en minstens zo goed als de huidige Windows client. De nieuwe Windows client is in Bonsaï ook weer verder ontwikkeld met onder andere portal-achtige mogelijkheden en de koppeling met Novell Teaming+.

De conclusie van BrainShare 2007

Deze week is zonder enige twijfel duidelijk geworden dat Novell vol vertrouwen naar de toekomst kijkt. Het huidige management blaakt van het zelfvertrouwen en heeft een duidelijke visie. De nieuwe producten die deze week zijn aangekondigd bieden veel kansen om succesvol in de markt te opereren. De aanwezigheid van een recordaantal nederlanders is ook goed om te zien.

Kortom, BrainShare 2007 is een groot succes en optimistisch komen we naar huis!

Iedereen bedankt voor de vele reacties op onze site en tot volgend jaar!

[TechView] René

Migrating GroupWise from NetWare to Linux

In deze sessie werd uitgelegd op welke manier de GroupWise Migration Utility werkt en hoe hij het beste gebruikt kan worden. Uiteraard werden ook de voordelen van GroupWise op Linux genoemd. De belangrijkste voordelen zijn:
* GroupWise draait stabieler op Linux
* betere recovery dankzij monitor agent (daemon herstart automatisch binnen enkele seconden)
* geen database corruptie als een POA agent crasht
* minimale database corruptie als de server uitvalt

De utility is gebouwd rondom de tool “dbcopy” en maakt het mogelijk om via een GUI domains, postoffices, GWIA en WebAccess te migreren van NetWare of Windows naar Linux. In verband met de Link Configuration kan het beste eerst de Postoffice worden gemigreerd. Dit gaat in 2 stappen.
Stap 1
De volledige postoffice filestructuur wordt domweg gekopieerd naar de Linux server. Tijdens dit proces kunnen gebruikers gewoon hun mail blijven gebruiken. Hiermee is de bulk van de data naar de nieuwe server gekopieerd.
Stap 2
In deze stap worden de gewijzigde bestanden gekopieerd. Dit zal aanzienlijk minder data zijn, zodat dit relatief snel verloopt. Nu moeten de gebruikers wel uit hun mail omdat de POA ontladen moet zijn.

Als de postoffices zijn overgezet, kan de domain worden gemigreerd. Dit gebeurt in 1 stap. Hierbij kan de GWIA en WebAccess gelijk worden meegenomen. Het enige wat niet kan worden gemigreerd is de Web Application van WebAccess.

Kortom, deze utility gaat ons migratieleven erg helpen.

Advanced Software Packaging with ZENworks 7

Alle geheimen van het scripten van MSI's zijn in deze ATT behandeld. Een erg leerzame sessie met anderhalf uur uitleg en een uur hands-on. Net als Roel van Bueren eerder deze week werd nu weer diep ingegaan op de manier waarop MSI's werken en kunnen worden “afgericht”. Ik heb de Lab-Guide meegenomen, dus die kennis is eenvoudig over te dragen aan onze collega's.

Supersizing GroupWise

Dit was mijn laatste sessie van BrainShare 2007. Tim Heywood en Mark Robinson gaven een leuke sessie over een project dat ze hebben gedaan op Montfort University in de UK. De opdracht was om een GroupWise omgeving voor 22500 studenten op te zetten. Ze mochten alleen WebAccess gebruiken en de omgeving moest superbetrouwbaar zijn. En ze hadden 42 dagen de tijd om de zaak up-and-running te krijgen... Tim en Mark hadden berekend dat ze eigenlijk 80 dagen nodig hadden, dus dat werd doorwerken. Om deze omgeving op te zetten werd berekend dat een 9-node cluster nodig was. Helaas kregen ze maar een 3-node cluster... De clusternodes draaien op 3 blades en zijn XEON-based.

De omgeving is vervolgens gebouwd op SLES10 met Novell Cluster Services. NSS is ook geïnstalleerd omdat dit verplicht is met NCS, maar NSS is vervolgens niet gebruikt. Het systeem is op ReiserFS gezet. Met behulp van Samba zijn er Virtuele Servers in eDirectory gemaakt voor de resources.

De WebAccess-kant is dubbel en kruislings opgezet tussen de WebAccess agents en de WebAccess Applications.

De WebAccess agents zijn geïnstalleerd op SLES9 64-bits op 2 Opteron servers. De WebAccess Applications op SLES9 32-bits op XEON processors. Een Layer 4 switch regelt de load-balancing.

Inmiddels zitten er 38400 studenten in de GroupWise-omgeving en draait het superstabiel.

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks

PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2007.waarbenjij.nu/

• 24 Maart 2007 - 08:55

Ma:

Hoi Maatje

Je verhaal was erg leuk heb weer zitten lachen
    Ik zal het s'morgens wel missen
    Goede terugreis ook Rene en Ronald
    Groetjes xxx

• 24 Maart 2007 - 09:32

Nicolette:

Toch aardig van Julie, ik weet niet of ik 3 van die prettig gestoorde mannen mee zou nemen ;-)

Nou mannen het zit erop helaas wat korter dan verwacht maar volgens mij hebben jullie wel weer een koffer vol info bij jullie :-)

Goede reis terug, wij zijn allemaal wel weer blij dat jullie terug komen.

Liefs Nic en de kids xxx

• 24 Maart 2007 - 12:51

Yvonne:

Het was kort maar krachtig
    Hopelijk hebben jullie genoeg informatie vergaard om los te laten
    We hebben nog steeds kramp in onze buiken van het lachen van de verhalen
    Maar de techview hebben we maar even overgeslagen
    We vinden het erg fijn dat jullie nu weer terugkomen
    Wij wensen jullie een goede terugreis zonder luchtzakken
    Veel kusjes

Shirley, Yvonne en Sharon

• 25 Maart 2007 - 14:51

RoNz:

Geen technote van de RoNz : nee dat klopt, ik was voor de 2e keer gammel deze week en er is dus niets uitgekomen. U krijgt dus de info rondom DFS (Distr. File System), Memory Frag. Issues oplossen op NW65 en SAMBA op OES Linux als updateje later de komende week.